Честито на именниците Атанас (от гр. безсмъртен), Наско, Атанаска, Наска, Таска, Таско, Траян, Начо, Начка
 В  народната обредност Антонов и Атанасов ден не само са два поредни  празника (17 и 18 януари), но те са взаимно обвързани. Двама братя,  двама братя-близнаци или пък майстор и чирак – така са представени в  различните части на България. Но независимо от вида роднинство те са  покровители на всички ковачи, ножари, железари и налбанти.
 На места двата дни на светците са част от общ празник наричан "сладки и медени".
 Антонов  и Атанасовден са празници,  свързвани с предпазването от болести.   Вярвало се е, че на Антоновден всички болести се събират заедно и на  следващия, Атанасовден, тръгват по хората. На тези два дни жените не  трябва  да готвят леща и боб, за да не разсърдят шарката, не вършат  никаква домакинска работа -  предене, шиене, плетене,  чистене, пране, а  само готвене. 
 Както  беше описано за Антоновден, така и на Атанасовден жените приготвят  питки, които в  някои части на България надупчвали с вилица, за да не  „дупчи” шарката децата, намазвали ги с мед или маджун (петмез) и  раздавали от тях на близки и съседи като оставяли и една за чумата. Характерно е и направата на питки под формата на куче, тъй като се смята, че чумата най-много се бои от кучета. На питката може да се набоде  стрък босилек за здраве. 
 Прясна питка за Атанасовден
 Необходими продукти:
Около 800 г брашно
 Около 800 г брашно
500 г кисело мляко
 1 чаена лъжица сол и 1 чаена лъжица сода бикарбонат бакпулвер
 щипка лимонтузу
 Начин на приготвяне:
Пресятото два пъти брашно се смесва със солта. Прави се „кладенче", в което се слага киселото мляко, смесено със содата и лимонтузуто. Добре омесената пита се слага в намаслена тава и се пече в силна фурна. Маже се с мед.
За  предпазване от болестите в Тракия колят черно пиле или кокошка, което  се приготвя с ориз,  раздава се на съседи и близки против болести.   Перата на кокошката се запазват, защото се вярва, че те притежават  лечебна сила.
 Тъй  като януари е месецът на свинското месо и тази година празникът е във  вторник (не е сред дните за пости сряда и петък) – трапезата спокойно  може да бъде отрупана със свинско с бамя, кървавица, пача, различни  месни деликатеси. 
 Според  традиционния календар Свети Атанас е покровител и на домашните животни.  Специално приготвен хляб се раздавал  за здравето, плодородието и  запазването на добитъка.
 Свети  Атанас съблича кожуха, облича копринена риза, отива в планината и  прогонва зимата. Затова поговорката за този ден казва: "Атанас дойде и  лятото дойде". 
 В  някои селища на Западна България в ранното утро на Атанасовден хората  излизали по високите могили да посрещнат слънчевия изгрев и настъпващата  пролет. В района на град Етрополе те палят огньове и ги прескачат за  здраве. На връщане жените и децата берат кокичета и кукуряк и се кичат с  тях за благополучие и дълголетие. В знак на затоплящото се време мъжете  в Плевенско се залавят на хоро съблечени по ризи. А в Самоковско  вярват, че в деня на своя празник "Свети Атанас забожда главата си в  Земята", като по този начин я затопля.
 В  миналото на Атанасовден хората проверявали запасите от храна и дърва за  да знаят ще стигнат ли до пролетта.  Ако били изчерпани, те се  запасявали. Казвали, че от този ден денят нараства "колко скача 3  годишен елен".
 В  българските народни вярвания Св. Атанас е представен като голям мъж с  калпак, яхнал своя кон - обикалящ селата, за да ги пази от болести и  демони.
Денят е наричан също и Втора Коледа - защото, който не е заколил прасе на Коледа, може да го заколи на Атанасовден.
 Денят е наричан също и Втора Коледа - защото, който не е заколил прасе на Коледа, може да го заколи на Атанасовден.
Това  са последните дни, в които се пеят песни за любов и женитба от моми и  ергени. Скоро наближава период на пост и въздържание.  След Атанасовден се прекратяват годежите и сватбите.
 Смята  се, че от Атанасовден или наричан още „Среди зима”, зимата си тръгва,   защото Св. Атанaс се качвал на върха на планината облечен в копринена  риза и се провиквал „Иди си зимо, идвай лято”.  Турците казвали: „Атанас  гялди, яз гилди.” – „Атанас дойде, лятото дойде.”
 Атанасовден  се отбелязва и лятото,  на 5 юли, и е наричан още Среди лято или  Жътвар, защото  тогава Св. Атанас яхвал белия си кон, облича кожуха си,  нахлупва калпака, подгонва щъркелите на юг и вика зимата. Тогава  започвала  жътвата.
 Стопаните  гадаели по времето на Атанасовден дали ще е плодородна годината. "Дебел  сняг - дебел комат" – ако има много сняг, очаквали голям берекет.
 В  някои части из България на Атанасовден и днес се правят общоселски  курбани,  за да не се разболяват хората. Характерни са и лични курбани, с  които се омилостивява светеца да излекува тежка болест или страшно  премеждие.
 Характерен  за празника е и ритуала побратимяване, който се изпълнява и на  Ивановден. Младежите, които искат да са побратимят,  стъпват с единия  крак върху неизгаснали въглени - за да милеят един за друг. После  отпиват вино - символ на кръвта, която ги свързва и отчупват три обредни  хляба, за да се свържат родите им. Ако са женени, съпругите им от този  ден нататък ставали посестрими. Новото родство се закрепяло от три  последователни танца: чепня - изпълнявана от посестримите, чер пипер -  игран от мъжете на трите рода, и нямско хоро – с участието на всички.
 Ако  не са женени, побратимите ставали кръстници едни на други, независимо,  че в миналото кумовете се предавали по наследство от поколение на  поколение.
  
 
Нека спазваме традициите
ОтговорИзтриване